Verschillen met Nederland

1 december 2019 - Elx, Spanje

Vandaag was ik bezig met een stukje schrijven voor mijn persoonlijk ontwikkelingsplan voor school. En eenmaal toen ik bezig was met het schrijven van de verschillen tussen Nederland en mijn stage en Spanje dacht ik dat dit wel leuk is om hier ook te lezen:

Ik wil mijn verhaal beginnen met hete geen wat mij gelijk opviel toen ik binnen kwam gelopen op deze school, veiligheid. Overal waar een kind zich onderhand aan kan stoten hebben ze iets op bedacht. Zo zitten er bij de deuren een soort plastic hoes zodat hun vinger er niet tussen kan, buiten bij het muurtje waar ze vanaf kunnen springen zit een hoes om de hoek zodat ze hun hoofd niet kunnen bezeren en om de pilaren zit dit ook zodat ze gewoon kunnen rennen zonder een gat in hun hoofd te kunnen krijgen. Ook mogen de docenten geen warme dranken naar beneden nemen want er zou zomaar een kind het over zichzelf heen kunnen morsen, dus alleen water. Niet alleen de materialen zijn erg veilig gemaakt maar er wordt ook erg gelet op de veiligheid van de kinderen ik bedoel hiermee dat ouders een pasje hebben om hun kinderen op te mogen halen of weg te brengen. Op het pasje staan hun gegevens en zo kunnen ze zien of dat je wel de ouder bent van het kind, ben je die van jezelf vergeten moet je bij de directeur een ander kaartje halen zodat ze wel controleren of dat je een kind mag ophalen. Ook blijven de kinderen in de klas zitten tot de ouders er zijn en de docent het kind geroepen heeft om te mogen gaan. In Nederland ga je vaak met alle kinderen naar buiten en kijk je rond maar er wordt niet zo goed gecontroleerd of het kind wel bij de goede ouder is.

Een ander groot verschil is het eten op deze school. De kinderen krijgen van school 2 keer te eten. Ze hebben eerst een snackbreak rond half 11 net als in Nederland maar hier eten de kinderen vaak een broodje of yoghurt in plaats van in Nederland dat ze fruit krijgen. In de middag eten de kinderen warm eten in de kantine, dit heeft de kok gemaakt. Elke dag is anders qua eten en het is eigenlijk ook altijd wat wij zien als avond eten! Dit is dus ook een erg groot verschil met Nederland waar we brood eten met de kinderen. Als laatste krijgen ze rond half 4 nog een snackbreak hier eten ze vaak een stuk fruit van de school of wat groente met humus.

In Nederland krijg je vaak in totaal 30 minuten echt pauze dat je niet met de kinderen bent. Hier op King’s Infant School Elche is dat heel anders. Ik krijg rond 10 uur 15 minuutjes pauze, vervolgens krijg ik in de middag nog 1 uur pauze om te eten en andere dingen te doen en tegen het einde rond half 4 krijgen we nog 10 minuten pauze. Ik vind deze pauzes erg fijn want dit breekt toch echt wel je dag, en daardoor gaat je dag erg snel voorbij. Natuurlijk is het wel een luxe dat dit kan omdat je eigenlijk in elke klas met zijn 3e staat, een docent, een assistent en stagiair. In mijn klas krijgen ik en de onderwijsassistent tegelijk onze eerste en laatste pauze maar bijvoorbeeld in Julia’s klas krijgen ze om de beurt pauze dus een voor een. Wat wel jammer is doordat je niet allemaal op hetzelfde tijdstip pauze hebt dat je niet net als in Nederland met zijn alle voordat de school begint een bakje koffie doe of in de middag. De viel me wel op want hier legt iedereen zijn tas boven weg en gaat dan aan het werk, ze gaan niet van te voren met zijn alle zitten.

Dan het grootste verschil misschien wel de leerstof samen gepaard met de leeftijd van het kind. Ik zou kort samenvatten hoe ik in Nederland zie op welke leeftijd ze wat krijgen. Wanneer kinderen 4 jaar oud zijn komen ze ongeveer naar de basisschool hier spelen ze vooral en krijgen natuurlijk wat kennis met een beetje rekenen en een beetje taal tot ongeveer 5 jaar oud met geluk kunnen ze dan hun naam misschien wel schrijven. Wanneer je 6 bent ga je naar groep 3 hier leer je echt lezen, schrijven en rekenen. Na groep 3 ken je de basis en groei je zo door naar de volgende groepen waar ze de basis uitbreiden.

Op deze school lijkt het wel of ze alles 2 jaar eerder al aanleren. In pre-nursery zijn ze vooral aan het spelen en leren ze vooral sociaal zijn etc. In nursery ( 2 tot 3 jaar oud) beginnen ze met de basis van het rekenen en taal net als kinderen dat leren in de kleutergroepen in Nederland. In reception ( 3-5 jaar) leren de kinderen schrijven, lezen en rekenen. Dit is op het niveau van groep 3 / 4 ongeveer. Daarna gaan kinderen naar year 1 en vanaf daar breide ze het alleen maar uit. Ik was erg flaberguested dat deze kinderen dit allemaal al kunnen terwijl ze in Nederland dit pas kunnen rond groep 3. Ook krijg ik het gevoel doordat ze al zoveel kunnen dat ze ouder lijken, maar dat is dus niet zo. Bijvoorbeeld year 3 ( 7/8 jaar oud) moeten ze nu met de kerst een kerst musical geven en hiervoor al tekst uit hun hoofd leren net zoals een musical van groep 8 ( maar dan wel gelukkig een stuk minder).

Ik wil afsluiten met een verschil dat niet persé te maken heeft met verschillen tussen Nederland en mijn stage hier maar met de mensen in Spanje hier en in Nederland. Wat ik de afgelopen maanden heb gemerkt is hoe ‘asociaal’ (weet niet of dit het goede woord er voor is) sommige Nederlanders kunnen zijn. Wanneer ik hier over straat loop begroet eigenlijk iedereen je wel of ze begroeten je terug. Ook als ik opstap ga en ik ben aan het wachten op de wc is er altijd wel iemand in voor een praatje en ze echt hun best doen om ze Engels te praten, want daar zijn de meeste niet goed in. Tijdens het uitgaan is er (bijna) nooit ruzie, en dit is Nederland wel wat regelmatiger. Je kunt hier bij iedereen aansluiten met dansen en niemand die je gemeen aankijkt met een arrogant gezicht en je op hun hoofd kan lezen dat ze zich afvragen wat die nou weer doet. Zelfs als je een keertje met iemand hier hebt gezoend zullen ze als ze je tegen komen nog 2 kussen geven, en niet zomaar door lopen of ze je nooit hebben gezien of ze je niet kennen om maar een voorbeeld te noemen. Verder is de stressfactor of druk ergens van hier stukken minder heb ik het idee. Iedereen doet lekker zijn ding en er moeten gewoon dingen gebeuren zoals werk en school maar niemand komt gestrest over. Oftewel ik krijg hier het gevoel dat bijna iedereen je een welkom gevoel geeft. Het zijn misschien wel kleine dingetjes maar ik denk door deze kleine dingen dat ik er wel over na ben gaan denken, dat ik zulk ‘Spaans gedrag’ meeneem naar Nederland en hier iets mee ga doen, want hoe fijn is het nou als we allemaal gewoon lekker sociaal en relaxed zijn? En ik wil zeker NIET zeggen dat iedereen in Nederland asociaal is, zeker niet zelfs! Maar misschien is het iets wat je moet ervaren om te weten wat ik precies bedoel. Maar in een woord samengevat: Relax.